Activiteiten
Activiteiten in Procedura dienen als herbruikbare templates voor projectonderdelen. Configureer eenmalig een activiteit en integreer deze eenvoudig in elk project. Of het nu gaat om interne processen of complexe procedures met verschillende fasen en bevoegde gezagen, Procedura biedt de flexibiliteit om uw werkwijze te ondersteunen.
Activiteiten in Procedura: Templates voor Nieuwe Projectonderdelen
Activiteiten in Procedura fungeren als templates voor nieuwe projectonderdelen. Door een activiteit eenmalig te configureren, kunt u in elk project op eenvoudige wijze de benodigde stappen integreren. Procedura biedt reeds een uitgebreide bibliotheek van gangbare activiteiten, afgestemd op diverse Bevoegde Gezagen, en wij garanderen dat deze actueel blijven. Echter, het kan voorkomen dat uw specifieke werkwijze afwijkt, of dat u een procedure wenst toe te voegen die nog niet in de kennisbank van Procedura is opgenomen.
Een activiteit kan betrekking hebben op een intern proces binnen uw organisatie, of een complex geheel vormen van meerdere projectfasen, proceduretypen en verschillende Bevoegde Gezagen. Ongeacht de complexiteit, kunt u taken toevoegen aan de activiteit, zoals u dat ook bij projecten gewend bent.
Het voornaamste verschil tussen het samenstellen van taken in een project en in een activiteit is dat bij een activiteit de planning start vanaf 1 januari 2024. Wanneer de activiteit aan een project wordt toegevoegd, wordt de datum automatisch aangepast naar de gewenste waarde.
Intern Proces
U kunt de processen van uw eigen organisatie eenvoudig integreren in Procedura. Hiervoor is minimaal de Advanced-versie vereist. U kunt een algemene omschrijving definiëren en de relevante taken van de activiteit toevoegen.
Complexe Activiteit
Indien de procedure die u wilt toevoegen verschillende projectfasen, diverse proceduretypen en meerdere Bevoegde Gezagen omvat, kunt u kiezen voor een complexe activiteit. Hierbij kunt u per fase, per proceduretype en per bevoegd gezag taken toevoegen. Het is niet verplicht om alle fasen of typen van data te voorzien; indien data ontbreekt, zal de desbetreffende optie niet worden getoond tijdens het toevoegen van de procedure aan het project.
Begin met het specificeren van de taken voor het Standaard Bevoegd Gezag. Dit vormt de basis voor elk volgend maatwerk Bevoegd Gezag. Per Bevoegd Gezag kunt u aangeven of de activiteit van toepassing is en welk gedrag deze vertoont. De activiteit kan identiek zijn aan het Standaard Bevoegd Gezag, of slechts kleine wijzigingen bevatten, zoals een andere naam of aangepaste duur. U kunt ook een volledig losgekoppelde maatwerkoplossing creëren, waardoor u per Bevoegd Gezag een unieke oplossing kunt realiseren die eenvoudig aan een nieuw project kan worden toegevoegd.